Feriedagbog fra Kristiansand dag #4 - sommerferie i Norge

Feriedagbog fra Kristiansand dag #5 – sommerferie i Norge

Indlægget er sponsoreret

Åh nej, vi er allerede nået til sidste dag på denne fantastiske ferie. I eftermiddag skal vi rejse hjem igen. Godt vi har indtil kl. 15 til at fornøje os i Dyreparken!

Fredag d. 8. juli 2016

Kl. 6.45 Vækkeuret vækker os igen i dag. Sent i seng og tidligt op, sådan må det være, når der er så meget der skal ses, opleves, smages, nydes, prøves.
I dag skal vi blandt andet i badeland, så det kan ikke betale sig at bruge tid på bad. Vi kommer alle i tøjet og får pakket de sidste ting sammen. A går ned i bilen med taskerne.

Kl. 8 kommer sørøverskibet ind i byen igen og drengene går ned for at se forestillingen, mens jeg ordner det sidste i lejligheden.
Da forestillingen er slut, går vi over gaden til sørøverkroen og spiser morgenmadsbuffet.
543556578586

Kl. 9.15 Vi er propstopmætte og går over i lejligheden og samler de sidste ting sammen, børster tænder og fylder vand i drikkeflasker. Bagefter går vi en sidste tur rundt i sørøverbyen. Drengene leger på Saragossa, det forladte skib, med skeletter og skjulte skatte under dæk og vi nyder morgensolen, der allerede varmer på kinderne. Det er altså lidt svært at skulle tage herfra, når vejret er så skønt og drengene har en fest!

Jeg bliver gang på gang imponeret over detaljegraden i byen. Se f.eks. træskamlerne og bordene, der er skåret ud som dødningehoveder
559 562 text

Kl. 10 Vi tjekker ud fra Abra Havn, siger på gensyn og mens L og jeg triller med barnevognen om til Dyreparken kører drengene bilen derom, så den står klar, når vi skal mod færgen.

Kl. 10.15 går vi mod badelandet. Vi går via en lang bro hen over Dyreparken og kan kigge ned på det hele undervejs. En sjov måde at se parken oppefra. Vi går gennem badelandet for at komme op til omklædningen og kan hurtigt konstatere at det er KÆMPE stort. Og udover det, så ligger det omkranset af vand og træer, som idyllisk kontrast til de farverige rutschebaner. Solen skinner og det er faktisk ret varmt. Perfekt til en formiddag i badeland! Der er ikke så mange mennesker, så det er til at overskue, både for store og små.
589 591 603 600693

Kl. 13.15 S, L og jeg går i forvejen, over i Dyreparken. L snupper en lur i barnevognen mens S leger på legepladsen i sørøverområdet

Kl. 14 Samles vi i sørøverbyen i Dyreparken og spiser frokost. Burger og Pommes Frites. Og mens vi sidder der dukker sørøverskibet pludselig op og selveste Kaptein Sabeltann viser sig på dækket. Så nåede vi også lige at få det med, inden vi skal køre herfra

Kl. 14.45 Vi går mod bilen, men på vejen skal vi ind i butikken, der ligger lige udenfor indgangen, for W har besluttet at han vil bruge sine ferielommepenge på en Kaptein Sabeltann jakke og et tørklæde. Jeg kan heller ikke stå for fristelserne og ender med at shoppe en body til L og sengetøj, der kan minde os om denne fantastiske ferie.

Kl. 15.10 er vi ude på motorvejen med kurs mod Kristiansand og havnen.
Da vi nærmer os, kan vi se at der er rigtig mange biler der allerede holder i kø til check in. Mange flere end der overhoved var med færgen herover.
Efter nogle minutter kommer færgen og lægger til kaj og vores håb bliver bekræftet; det er en meget større færge og den ligger i vandet og ikke ovenpå vandet. Pyha!
622

Kl. 16.15 er det endelig vores tur til at køre om bord på Colorline færgen. Vi ender helt oppe i snuden, så vi bliver nogle af de første der skal køre fra, når vi er tilbage i Danmark.
Vi snupper drenge og pusletaske med og begiver os opad på færgen. Vi starter med at gå op på øverste dæk for at se, når vi sejler fra Kristiansand.
L nyder at rende rundt på dækket, med A i hælene
633 text

Vi tog af sted som (søsyge) landkrabber og vender hjem som sørøvere! Hiv o hoi
625 text 631 text

Kl. 16.45 flytter vi os endelig og udsejlingen er virkelig fin. Vi ser blandt andet havnen fra havsiden og spotter en klatrer på en af klipperne. Vi kan også næsten vinke til Kristiansand Feriecenter, hvor vi tilbragte de første par dage.
636 642648
Bagefter erfarer vi dog, at vi skulle have misset det fine og i stedet belejret et bord og nogle stole, for der er mere eller mindre optaget overalt. Vi har siddeplads på 9. dæk, men det er 5 ‘flysæder’ på række og ikke lige dét vores drenge gider, så vi går lidt rundt indtil der til sidste bliver en plads fri ved en restaurant, hvor vi køber lidt mad og drikke.
Bagefter går vi en tur rundt i den kæmpe store taxfree shop og fristes af lakridser, chokolade og en skattekiste med slik, som drengene må have med hjem som souvenir.
Da A og jeg sejlede hjem fra ferie som børn, fik vi også altid lov til at købe slik med hjem, så det skal de selvfølgelig også. Sådan må det være, når man er på ferie 😉

Tiden på færgen går overraskende hurtigt. W synes han har det lidt skidt på et tidspunkt, men jeg er ret overbevist om, at det er frygten for at blive søsyg, der gør ham rundtosset, så efter at have siddet lidt med ham og nusset ham i håret, går det over igen.
Overfarten tager en time ekstra, end da vi sejlede over, men det kan slet ikke mærkes. Der er jo også 4-5 dæk med aktiviteter, butikker, restauranter, børne-tvstue osv, der kan hjælpe med at få tiden til at gå.

Det smarte ved at fordrive noget af rejsetiden på en færge, i stedet for i en bil, er at man kan gå rundt imens. Hvile sig, læse, lege, spise, snakke eller shoppe. L gider ikke sidde i bilen mange timer i træk, så denne rejseform viser sig at være ret perfekt for os.

Kl. 19.45 lander vi i Hirtshals og kort efter er vi på motorvejen sydpå.
L og W falder hurtigt i søvn, S snakker og hygger sig ‘alene’ med sine forældre.

Kl. 22.30 bærer vi drengene op i seng. Tænk engang, at man kan bruge næsten en hel dag i Dyreparken og så være hjemme i sin seng før midnat. Dét er da smart!

Det var alt for denne gang. Vores sommerferie i Norge er slut, men vi er vendt hjem med hjerterne fulde af gode minder og historier, som vi glæder os til at fortælle til mormor, farmor, farfar, fastre og andre der gider høre dem 🙂

Det er storskønt at være på ferie, men det er også dejligt at være hjemme igen. Det kræver alligevel lidt (ekstra) energi at holde styr på aktiviteter, drenge, tider, billetter og medbragte dimser.
Det er ligesom en ekstra, gratis feriebonus; jeg sætter altid lidt ekstra pris på alt det herhjemme, når jeg har været væk fra det en stund <3

Hvis du ikke fik læst feriedagbog fra de 4 foregående dage, kan du læse dem lige her: #1#2#3#4