Feriedagbog fra Kristiansand dag #1 - sommerferie i Norge

Feriedagbog fra Kristiansand dag #2 – sommerferie i Norge

Indlægget er sponsoreret

Så er det blevet tid til feriedagbog fra vores 2. dag i Kristiansand. Hvis du ikke fik læst dagbog fra dag 1 i går, kan du læse den lige her

Tirsdag d. 5. juli 2016:

Kl. 7.45 Drengene har sovet længe, de plejer at vågne et sted mellem 5.30 og 6.45. Det må være den friske, norske luft og alle oplevelserne, der har holdt dem i drømmeland lidt længere. Jeg klager ikke 🙂
Vi nupper et hurtigt bad, jeg laver havregrød til L og går bagefter op i receptionen og henter rundstykker, kakaomælk og (laktosefri) mælk. Dejligt de har det til salg også, det gør det hele meget nemmere 🙂
Jeg har taget pulverkaffe med hjemmefra, så det er let og hurtigt at få dagens skud koffein

I går blæste det en del, men i dag er der ingen vind og solen er nået om på altanen, så vi spiser morgenmad ude, til lyden af fuglefløjt og vandskvulp.
109105 108

Kl. 10 Vi har besluttet at starte dagen på Frilandsmuseet i Kristiansand. Jeg har mange gode barndomsminder fra Frilandsmuseet ved København og jeg tror drengene vil synes det er sjovt at rejse tilbage i tiden.

Kl. 10.30 Efter ca. 10 minutters kørsel lander vi ved Frilandsmuseet. Der er nærmest ingen mennesker, kun en børnehave på tur, så vi kan tage det helt i vores eget tempo og lade drengene rende omkring.
De er ret optagede af historierne og årstallene på husene og synes det er vildt at se, hvordan livet var ‘engang’. Især den gamle telefoncentral er en helt ny, gammel verden, der fascinerer dem. Fortællingen om, at telefon/omstillingsdamerne vidste alt om alle, synes de er ret sjov. Værkstederne og familiehusene fanger dem også. Det er flot stillet op og ligner noget man kunne flytte lige ind i.
Der er også en miniby, der viser hvordan Kristiansand så ud engang. Husene er ret imponerende lavet, bygget med tegl og mursten.
Vi går rundt i den lille og store landsby og videre ned forbi nogle endnu ældre huse helt tilbage fra 16-1700. Et af husene står på pæle og det kan vi hurtigt blive enige om, at vi er glade for ikke at skulle bo i. Det ser lidt skrøbeligt ud 😉
111 1132016-07-091601681709409422016-07-091

Kl. 12.15 Vi er ved at være sultne og L trænger efterhånden til en middagslur, så vi beslutter os for at køre tilbage til lejligheden og spise lidt frokost og derfra beslutte, hvad der så skal ske.
Det smarte ved at bo i en lejlighed er, at man kan trække sig tilbage indimellem og holde en pause fra alle oplevelserne og samtidig kan man spare lidt på madbudgettet. Jeg har blandt andet taget makrel, leverpostej og rugbrød med hjemmefra, så vi har lidt at mætte os med.
Vejnettet og infrastrukturen fungerer super godt rundt om og inde i byen, så det er let at komme rundt og tager ingen tid. Det er ret fedt at have bilen med på ferie, så kan vi køre lige derhen vi har lyst til, når vi har lyst til det 🙂

Da vi har spist frokost går drengene og A op for at hoppe på hoppepuden og spille en omgang minigolf mens L sover.
Bagefter snupper W 50 ture med vandrutschebanen. Det er vand, der bliver pumpet op fra søen, der bruges til den (fedt, synes jeg!), så det er lidt koldt de første par ture, men det går hurtigt over, når man er en vandhund som W 🙂
192

Kl. 15 L er vågen og i fuld gang igen. Drengene er klar på nye eventyr, så vi beslutter os for at køre af sted mod byen igen. Vi vil se om vi kan finde den gamle bydel, med træhuse og hyggelig atmosfære. Og så vil vi også forsøge at finde over til de gule huse, vi kunne kigge over på, fra lystbådehavnen i går. Vi tænker, der må være en flot udsigt over byen deroppefra.

Kl. 16 lander vi oppe ved de gule huse, efter en hyggelig tur gennem den gamle bydel, med smukke træhuse, stokroser, farver og misundelsesværdige beliggenheder, med panoramavandudsigt! Nærmest alle huse og lejligheder heroppe ligger med den fineste udsigt til et eller andet smukt. Vi joker med, at heroppe skal det stå i salgsopstillingen hvis der ikke er udsigt til vand 😉
Heroppe fra Odderøya er der den vildeste panoramaudsigt over byen og lystbådehavnen. Og vi har det helt for os selv! Vi kan endda se helt over mod feriecenteret på den anden side af vandet. Her må også være flot at tage hen når det er mørkt. Det må vi gøre en gang, når drengene er blevet lidt ældre og kan være oppe til midnatstid 😉
243
982 989 203 207 209Kl. 16.40 Efter at have nydt udsigten og solen lidt, går vi en tur rundt nede ved lystbådehavnen. Drengene får en is. Der er fest på havnen og liv og glade dage på alle restauranterne dernede. Masser af mennesker, livemusik og madduft. Her kunne vi godt have slået os ned, men vi er blevet inviteret til ‘fest’ på feriecenteret om aftenen, så vi skal tilbage dertil.
250

Kl. 18 Der er Blå Kors fest på feriecenteret, der hylder alle de frivillige, der gør et kæmpe arbejde for lokalsamfundet. Der skal være fællesspisning og koncert og der kommer 150 mennesker. Vi finder en plads ved et af bordene, får serveret burgere og kartoffelsalat og til dessert vanilleis og norske jordbær. Der er koncert og imens vi lytter til musikken, hopper drengene på hoppepuden og leger på legepladsen.
Gæstfriheden har indtil videre været ret fantastisk. Selvom Kristiansand ikke ligger længere end et par timers kørsel og en færgetur væk, er der ikke mange danskere i området, så vi bliver modtaget med åbne arme.

Kl. 20 begiver vi os mod stranden, inden det er sengetid. Det tager kun et par minutter at gå derned. Det blæser lidt igen, så vi har taget striktrøjer og jakker på. Drengene klatrer op på klipperne og nyder udsigten mod Kristiansand. Selvom der bor mange mennesker på feriecenteret har vi det for os selv dernede. Det er ren balsam for sjælen at stå dernede og se ud over vandet og mærke blæsten nusse én på kinden. Så ved man, man kommer til at sove godt bagefter 🙂
284 text 302 text 316 318

Kl. 21 sover drengene tungt og A og jeg nyder et glas vin mens vi fordøjer dagen. I morgen skal vi videre. Først til en stor, nyåbnet klatrepark og derefter til Dyreparken. Jeg glæder mig helt vildt til at se drengene klatre og flytte grænser og bagefter, til at se hvad Dyreparken har at byde på. Har efterhånden hørt så meget godt om den.

Men først; en god gang nattesøvn, der kan oplade batterierne igen. Selvom det er storskønt at være på ferie, er det faktisk også lidt hårdt med alle de indtryk, samtidig med at skulle holde styr på 3 drenge, der vil det hele 🙂

Men det er altså svært at komme i seng, når man har denne udsigt:
349

I morgen følger feriedagbog fra vores 3. dag i Kristiansand – stay tuned 🙂 Og tak fordi du læste med!