Weekendlykkeglimt - Kagemagi, Mumi, sensommersol, Alfons Åberg, VM og velour

Smuk og hyggelig sommerferietur, der desværre endte lidt brat

Reklame Jesperhus

Drengenes lange sommerferie blev afsluttet med manér. Med en fin og hyggelig sommerferietur til Mors.
Siden foråret har drengene glædet sig og set frem til, at vi endelig skulle på ferie i Jesperhus. I starten af august blev det endelig en realitet, og vi flyttede ind i en af Hugos legehytter på forlænget weekend.
Siden jeg var barn, har jeg drømt om at komme til Jesperhus, men af en eller anden grund, har vejen aldrig ført os der forbi. A har været der for mange år siden, men meget er sket siden, så det var som at opdage og udforske et helt nyt, fantastisk sted.

Vi kørte hjemmefra fra morgenen, så vi kunne bruge hele dagen i parken. Vi kunne først checke ind i hytten kl. 15, så vi fik billetterne til parken og gik derop først. Vejret var fantastisk og omgivelserne fine, så der var alle muligheder for at nyde – og geare ned.

W spotter hurtigt de sjove (vilde) forlystelserEn temmelig stolt rytter <3

Selvom vi landede midt i højsæsonen – i skolernes sommerferie – var der rart at være. Ikke som så mange andre lignende steder, hvor der er sort af mennesker og lange køer til alt. Der var en helt fantastisk ro, selvom der var mange andre besøgende end os. For mig, der elsker at have noget pænt at kigge på, var det også en fornøjelse at gå rundt i parken og se de mange smukke blomster. Drengene nød det også, omend de også havde øje for forlystelserne 😉

Formiddagen og det første af eftermiddagen gik med at opleve, spise frokost, se os omkring, slubre is og glæde os over alt det, vi skulle opleve de kommende dage.
Da vi var klar til et break og lidt nedkøling, gik vi tilbage til feriecenteret og fik nøglen til vores hytte.

Det var noget af en oplevelse at sætte nøglen i låsen, og åbne døren ind til vores sted de kommende dage. Allerede udefra afslørede huset, at det gemmer på sjov og spas. Indenfor gemmer de beskedne kvadratmeter på masser af leg. Og hver eneste centimeter er udnyttet optimalt.
Udover opholdsrummet, med køkken, spisebord og sofa, er der to soverum, en hems med soveplads og et badeværelse. Udenfor er der et klatrestativ, der fortsætter inde i hytten, hvor man kan kravle hen over det åbne fællesrum.
Drengene kravlede straks op på hemsen og videre ud i nettet. Da L var på vej ud, tøvede han en smule, da han opdagede, hvor langt ned, der var. Det tog dog ikke mange sekunder før nysgerrigheden vandt over skrækken, og han kravlede efter sine brødre.

Da vi havde pakket bilen ud, hvilet lidt og udforsket nærområdet, var det tid til at gå op i parken igen, da vi skulle til piratshow og buffet. Vi fik plads ved et langbord, og mens pirater, Hugo, Rita og Dellekaj underholdte, spiste vi aftensmad. L var fuldstændig tryllebundet af showet og glemte nærmest at få spist 🙂

Bagefter gik vi hjem til hytten igen, trætte og glade efter en begivenhedsrig dag – forventningsfulde og spændte på endnu en 🙂

Morgensol og medbragte havregryn er en helt fin kombi Når den lune strik matcher hytten 🙂  En stolt fyr <3

Lørdag startede tidligt, med morgenmad og kaffe i solen på terrassen. Kl. 9 skulle drengene være klar til at agere dyrepasserens hjælpere. Mens resten af parken endnu lå øde hen, med kun biernes summen som baggrundsstøj, bevægede vi os ind i junglen. L fik ‘æren’ af at holde skålen med velvoksne melorme, der lå og vred sig. Mega sejt, at han påtog sig den opgave i stiv arm (synes moren, der måske selv ville have haft det lidt stramt med det 😉 )
Først fik myreslugeren og sommerfuglene mad, dernæst papegøjerne, fiskene, kæmpeskildpadderne og de andre dyr i den zoologiske have. Drengene synes, det var vildt spændende at komme helt tæt på dyrene og endda få lov at fodre dem med hånden.
En time senere var vi klar til at blive sluppet løs i parken igen. En del klogere på jungledyr. En race som Hugo vist også tilhører 🙂

Elbilerne var et hitSaga var også med <3 Et pandekagehus – og en fin udsigt til skov og vand fra parkens udkigstårn Bierne har travlt i Jesperhus – mens vi andre har travlt med at nyde  Sommerfugle og smukke blomster overalt – jeg er mega fan <3 Når man kigger ned og ser to brødre, der ser Hugo-show <3Udsigten fra min kaffeplads på terrassen

Efter en times rundtur i parken, så drengene lige kunne prøve lidt af hvert, gik vi tilbage til hytten, da Hugo skulle komme på (overraskelses)besøg.
Han ankom med stil, i sin lille bil, og gik straks i gang med at undersøge hytten og lave sjov og spas med drengene. Bagefter fik drengene lov at komme med på en lille tur rundt i området. Et sjovt besøg, der også kunne være et hit, hvis man fx fejrer fødselsdag, mens man er på ferie.

Eftermiddagen blev brugt i badeland. En af drengenes yndlingsbeskæftigelser. Me; not so much. Så – godt gift som jeg er – var A sød og tog dem alle tre med selv, mens jeg nød solen lidt sammen med Saga. Bagefter gik jeg op til badeland for at finde dem. Opdagede, at man kan gå helt ind, uden at skulle klæde om osv. Et kæmpe plus for (sådan en som) mig. Så kunne jeg sidde og se dem bade fra caféområdet og være med, selvom jeg ikke helt var med.

Om eftermiddagen gik vi op i parken igen for at få en is og nyde det skønne sommervejr. På vejen hjem gik vi ind forbi det store, nye legeland, der viste sig at være en temmelig positiv oplevelse. Jeg er ellers slet ikke fan af legeland, fordi der altid er så meget larm og helt vildt uoverskueligt, sådan et sted. Men akustikken viste sig at være helt fantastisk, og der var masser af plads til, at A og jeg kunne sætte os i fred og ro og snakke, mens drengene drønede rundt. Det er også en klar bonus, at drengene er så store nu, at de kan lege med hinanden – selv. Det er værd at nyde <3

Brødre <3  Fantastisk fint legeland – med god akustik

Om aftenen spiste vi på restauranten i feriecenteret og hilste på Dellekaj i egen høje person, inden vi gik tilbage til hytten. Da L var puttet i køjesengen spillede vi brætspil med S og W på terrassen, indtil mørket faldt på og myggene fik overtaget.

Søndag morgen rimer på morgenmadshygge og ‘det der ekstra’, så jeg havde taget lidt af hvert med hjemmefra og besluttet mig for at teste, om man kunne bage boller i den lille ovn og lave pandekager på blusset. Det kunne man 😉

Desværre vågnede S om morgenen og var syg, og fik det ret hurtigt værre og værre. A gik i badeland med L og W, mens jeg blev i hytten med S. Til middag var vi klar over, at det kun gik den forkerte vej og at vi derfor var nødt til at køre hjem en dag for tidligt. Inden da havde jeg dog lige en ting, der skulle gøres. Jeg havde nemlig lovet L og W en hoppetur på trampolinerne, så de kom op at hænge til tørre 😉

Ærgrelsen over at gå glip af en dag i parken var selvfølgelig til at tage at føle på. Men drengene tog det faktisk rigtig fint – alle 3. Og nu har vi i stedet en revanchetur at se frem til, for vi er helt bestemt enige om, at vi må tilbage igen næste år. Måske til foråret allerede, så vi kan se parken på den årstid også.

Og de 2,5 gode dage, vi nåede at have deroppe, kan ingen ærgerlig omgang sygdom tage fra os. Drengene har snakket om turen utallige gange siden og fantastiske (ferie)minder er noget af det bedste, vi ved <3