Sådan undgår jeg at løbe tør + en DIY på gode-minder-kageflag

Rejsedagbog: Kom med på Ein Smuttur til Tyskland

Reklame for Tysk Turist Information

Så er broen til Femern i sigte!3 forventningsfulde drenge på bagsædet – klar til efterårsferie! Velankommet til vores hotel – der ligger lige i strandkanten 10 minutter på langs og så af sted mod nye oplevelser Fuld koncentration – først dekoreres der glas…  … og så skal de sandblæsesKreativitet avler kageappetit, så vi gik over gaden til store stykker lagkage og varm kakao  Mens vi slår maver går vi på besøg i en u-båd  Uanset hvor øjet hviler er der pænt!  U-både er fedt!  Solnedgang på havnen – ferieroen er ved at sænke sig

I dag vil jeg dele min rejsedagbog med jer, fra vores efterårsferiesmuttur til Tyskland – til Tysklands måske nok smukkeste ø, Femern.

Det var kun de 3 yngste herhjemme, der havde vaskeægte efterårsferie i år, men da weekenden endelig var inden for rækkevidde, tog vi af sted på en miniferie-smuttur, for at komme ned i gear og være sammen, bare os 5. Det var virkelig tiltrængt efter nogle hårde måneder.
Når jeg rigtigt skal holde ferie og lade op, er det godt for mig at komme lidt væk hjemmefra. Ellers kommer jeg til at gå og lave praktiske ting derhjemme i stedet for at nyde, hvile, hygge og dase. Jeg synes også det giver så meget god, fornyet energi at se noget andet, noget nyt. Opleve lidt af verden uden at skulle bruge mange timer på transport og ventetid. Det var derfor helt perfekt for os med en køretur på knap 3,5 timer. Det er jo ikke meget længere end en smuttur til København herfra hvor vi har sat rødder. Og så slipper vi endda også for at betale broafgift tur/retur. Fra grænsen er der kun ca 1,5 times kørsel til man lander på Femern.

Egentlig har jeg aldrig rigtig tænkt over, at Femern var et sted at holde ferie. Da jeg var barn, og boede på Sjælland, var det ‘en by’ man skulle forbi, når man kom af færgen fra Rødby – og et sted hvor man kunne grænseshoppe, inden man skulle hjem igen.
Heldigvis er jeg nu blevet klogere, og er faktisk endt med at blive en smule ø-forelsket. Der er bare pænt alle vegne – selv i efterårsblæsevejr og mildt solskin! Og så er det faktisk også billigt at holde ferie i Tyskland, fx når man går ud at spiser på restaurant eller skal have et stort stykke lækker kage på en café (som fx koster 2,5 euro for et stort stykke)

Nedenfor er vores rejsedagbog, der fortæller om alt det vi nåede på (kun) et par dage (for hold da op, hvor kan man egentlig nå virkelig meget, når det hele er samlet indenfor kort afstand) – og nederst i indlægget har jeg skrevet adresser på de mange steder, vi besøgte, til inspiration 🙂

Rejsedagbog fra Ein Smuttur til Femern:

Dag 1:
Vi kørte hjemmefra kl. 8.30, med kurs sydpå. Knap et par timer senere var vi ved grænsen og derfra 1 1/2 time mere, så stod vi på udkigspunktet og kiggede på broen, der skulle bringe os det sidste stykke vej til Femern. Vi ankom til solskin og smuk natur og startede med at køre til byen Burg, for at lede efter lidt hurtig frokost inden vi kunne checke ind på hotellet kl. 14.

Derefter kørte vi til Strandhotel Bene, der nærmest ligger lige i vandkanten. Vi blev installeret i en hotellejlighed med to soveværelser og et badeværelse. Ret perfekt, så drengene kan blive puttet sammen om aftenen uden A og jeg behøver at gå på listefødder derefter, for ikke at vække dem 🙂
Efter et hurtigt hvil kørte vi af sted mod havnen, hvor vi ville forsøge os med at dekorere og sandblæse glas. Drengene gik meget op i det og syntes, det var sjovt at prøve at sandblæse glassene, selvom det var svært og krævede fuld koncentration 🙂

Bagefter trængte vi til at lade kaloriebatterierne lidt op, så vi gik over gaden til Café Kontor, hvor vi fik store lækre lagkagestykker, varm kakao og kaffe.
Da vores sukkerdepoter var godt fyldte gik vi tilbage til havnen, for at komme på besøg i en stor u-båd. Noget drengene havde set meget frem til.
U-båden levede til fulde op til deres forventninger. De var meget benovede over, hvor mange knapper, dimser og dutter der var overalt. Og ret forargede over at se toilettet, der fik dem til at udbryde, at de ihvertfald aldrig skulle arbejde på en u-båd 🙂
På det tilhørende museum kunne vi læse, at u-båden faktisk var i brug helt frem til 2003.

Da museet lukkede kl. 18 nød vi solnedgangen på havnen, inden vi kørte af sted mod den anden side af øen for at spise lækre burgere på Quintings. En lille, hyggelig burgerbar, hvor bollerne er friskbagte, fritterne hjemmelavede og kødet lokalt. På vejen dertil holdt vi ind for at nyde den lyserøde himmel.
Bagefter var vi alle 5 ved at være godt trætte efter en dag med mange spændende og sjove indtryk, så vi kørte tilbage til hotellet.

Solopgang foran hotelletMorgenvandring i den fineste skov med havudsigtAdventure Golf i de smukkeste efterårsomgivelserTungen lige i mundenDrengene var ellevilde med Adventure Golf – så mange sjove (og udfordrende) banerPuttgardenFrokost på den hyggeligste café, i en af de ældste bygninger i BurgS var så vild med cafeen, og at vi havde vores eget legerum ved siden af bordet, at han skrev en seddel til ‘manden bag disken’Café TraubeTænk at sidde der og nyde sommersolen med en kold øl eller et glas rosé i håndenDragefestival på stranden ved vores hotel – set fra havnen, hvor u-båden liggerDrager i massevis – L troede først at vi skulle se på levende drager med ild ud af munden, så han blev glad, da han så, hvad det var vi mente 🙂Hotellet med solnedgang i vinduernePizza og is – lige noget for drengene

Dag 2:

Lørdag morgen stod vi op ved 7-tiden, for hvem vil spilde tiden på at sove, når der venter en hel ø foran ens fødder? 🙂
På vej til morgenmad nød vi solopgangen og da vi var blevet mætte og klædt varmt på til en blæsende dag, kørte vi til Katharinenhof, hvor strand og skov nærmest går i ét. Drengene kastede sten i vandet og legede fangeleg mellem træerne.

Kl. 10 kørte vi videre til Adventure Golf lige rundt om hjørnet. Ja, alting ligger næsten lige rundt om hjørnet på Femern. Øen føles både stor og lille. Der var kort til alting og vi lærte hurtigt vejene at kende, men selvom der var mange biler i byerne og også mange mennesker, følte vi, at vi havde stederne for os selv.
Vi spillede golf i et par timer. Der var 18 huller med forskellige sværhedsgrader og køller, der passede i størrelserne til os alle. Det var virkelig sjovt! Forskellen på det her og minigolf er, at banerne er større og man skal gå på dem, for at spille. Og midt på golfbanen lå der tilmed en legeplads, som L benyttede sig af, når han blev lidt træt af at vente på os andre 🙂

Efter et par blæsende timer på golfbanen, var vi ved at være sultne, så vi kørte til Burg og fandt den hyggeligste café, Café Traube, hvor vi fik bord ved siden af et lille legerum, som drengene hyggede sig med, mens vi ventede på maden. Efter både frokost, kage, kaffe og varm kakao gik vi en tur i den gamle bydel af Burg, inden vi kørte tilbage til hotellet, for at tage del i den store dragefestival på stranden.

Da vi kom ned på stranden var der drager overalt. Hen langs strandstien var der masser af boder med mad, is, slik, drager og tivoliboder og L og W snuppede en tur i en minikarrusel. Da solen var gået ned, startede der et stort lysshow på stranden, der både indeholdt drager, fyrværker, musik og lyskegler. Det var ret særligt at stå der i mørket og kigge op mod himlen og høre drengenes ‘wow’ og ‘nøj’, mens vi holdt i hånden <3

Da showet var ovre kl. 20, kørte vi ind til byen for at få noget aftensmad. Vi endte på en italiensk restaurant, hvor vi smovsede pizzaer og is til dessert. Selvom klokken efterhånden var ved at være mange, og vi havde været tidligt oppe, var drengene i fantastisk humør og nød aftenen 🙂

Morgenbordet  Kæmpekryb  Guldgraver  Hvor er det nu hvad skal være?Man skal ikke tro på alt hvad man ser…
Kage til frokost <3Farvel og tak for denne gang

Dag 3:

Sidste miniferiedag. Men heldigvis med masser af sjov på programmet, inden vi vender snuden hjemad.

Efter en god gang morgenmad pakkede vi bilen, checkede ud og kørte mod Burg, for at besøge Galileo Wissenswelt. Vi startede i den første del af museet, hvor der er fokus på naturvidenskab, dinosaurer, sten, lava, biller, kroppen og sådan noget. Vi kiggede på jordkloder, prøve en jordskælvssimulator, kiggede i stetoskoper, studerede skeletter, samlede kroppen og gravede efter guld og ædelstene.

I den anden del af museet prøvede vi alverdens dingenoter, dimser, dutter og maskiner. Det var simpelthen SÅ sjovt! Drengene var virkelig optagede af det og lærte virkelig meget på den legende måde. Vi kunne have brugt hele dagen der! Der var både en afdeling indenfor og en afdeling udenfor. Vejret var lunt og vi sluttede besøget af udendørs, med at prøve maskinerne derude og lege med vand.

Da klokken var blevet næsten 13.30 var vi nødt til at begynde at overveje at skulle hjemad. På vejen mod broen og fastlandet, kørte vi forbi et stort landsted med café og lækre kager i hobetal. Drengene var lette at overtale til kage til frokost, så vi sad i gårdhaven i den lune efterårssol og nød de lækre kager, og bagefter brugte drengene den sidste portion energi i den store have, hvor der er plads til leg og sjov. Det var lidt som at være på besøg hos nogen. Sådan en fin, rolig stemning, omend cafeen var ret populær, og der var mange forbi for at købe kager (to stay or to go) og kaffe. Jeg fik ikke mindre lyst til at forfølge min drøm efter det besøg 🙂

Da klokken var blevet 15.30 satte vi os i bilen og drønede mod Jylland igen. Klokken 19.15 landede vi hjemme ved hoveddøren igen, lige i tide til at få pakket bilen ud, smurt madpakker til hverdagen og puttet drengene i seng. Tænk, at man kan bruge næsten en hel dag på ferie og være hjemme til sædvanlig sengetid. Det synes jeg simpelthen er fedt!
Og vi har allerede aftalt, at vi snart må gøre det igen 🙂

Tak, fordi du kiggede med i min rejsedagbog 🙂

Herunder er adresser på de steder, vi besøgte, og hotellet vi boede på – i kronologisk rækkefølge:

Strandhotel Bene, Am Südstrand 17, 23769 Fehmarn OT Burgtiefe

Italiensk restaurant Doppeleiche, Breite Strasse 32, 23769 Burg auf Fehmarn

Galileo Wissenswelt, Mummendorfer Weg 11b, 23769 Burg auf Fehmarn
Hofcafé Albertsdorf, Albertsdorf 13, 23769 Fehmarn OT Albertsdorf

Undervejs på turen snakkede vi med drengene om, at Femern, om området omkring, engang for mange år siden faktisk var dansk. Det synes de var ret spændende 🙂
Hvis I vil læse mere om Schleswig-Holstein, som Femern er en del af, kan jeg anbefale denne side