Opskrift på verdens nemmeste brød - grydebrød med spelt

Feriedagbog fra Kristiansand dag #1 – sommerferie i Norge

Indlægget er sponsoreret

ferie madpakke på tur køletaskebagsæde snacks ferie tur

Som I måske allerede ved, så har vi hele ugen været på sommerferie i Norge, nærmere bestemt Kristiansand. Inviteret af Visit Sørlandet, til at opleve sommeren i Norge på børnenes præmisser.
Mens vi var deroppe, sendte jeg postkort fra turen af sted på Instagram @mormedmegetmere og på Snapchat Mormedmegetmere, men det er umuligt at vise alt det vi har oplevet i små glimt, så de de næste dage vil jeg skrive om vores tur her på bloggen.

Da vi har oplevet helt utrolig mange fantastiske ting de sidste 5 dage, har jeg delt vores tur op i 5, en dagbog fra hver dag. Jeg håber I har lyst til at læse med.
Jeg kan ihvertfald godt afsløre allerede nu, at vi har haft en helt uforglemmelig tur og at drengene sad med feriestjerner i øjnene her til morgen og snakkede løs om alt det vi har været en del af den sidste uge. Vi kan på der varmeste anbefale et smut til Norge og området omkring Kristiansand. Det tager ‘ingen tid’ at rejse derover, så det er super nemt at have børn med på turen og så er det, på den gode måde, en meget anderledes ferie, end hvis man ‘bare’ var på sommerferie i (dejlige) Danmark.

Der har kun været en eneste dårlig oplevelse, den er en del af historien nedenfor… Men så har vi trods alt også gjort os en erfaring, vi kan tage med os til næste gang…

Mandag d. 4. juli 2016

Kl. 5. Vækkeuret ringer. A og jeg hopper i tøjet, sætter kaffe over og spiser en hurtig skål havregryn. For en gangs skyld må vi vække drengene og have dem i tøjet, for vi skal nå en færge i Hirtshals og vi skal lige tilbagelægge et par timer i bil først.

I går aftes forberedte jeg madpakker til turen. Både morgenmadshapsere, de kan spise i bilen, sandwich til færgen og lidt bagsædesnacks, så der er lidt at underholde sig med undervejs. Selvom vi ‘kun’ skal køre godt og vel 2 timer i bil, kan tiden godt føles lidt lang, især når man er feriespændt, så det er rart at have lidt at kunne byde på. Det er heller ikke til at vide hvad for noget mad vi lige støder på, på turen, så nu er dét ihvertfald forberedt hjemmefra.

009 text 031

Kl. 9. Vi er landet ved færgen i Hirtshals og venter på ‘kom-bar’-då’ vinket fra færgemanden. Det regner på ruden, vi håber at sejle mod solen 🙂

Kl. 10. Vi har fået bilen ind på dækket. Der er ikke meget plads og bilerne bliver presset sammen efter alle kunstens regler. Færgen virker ret lille i forhold til hvad jeg havde forestillet mig…
Vi går op og finder hurtigt ud af, at der ikke er 5 frie pladser, så vi kan sidde samlet. Øv. Vi har kun lige lagt fra kaj, da kaptajnen byder velkommen i højttaleren og melder, at der vil være modvind på turen, med forsinkelse til følge og at der er ca. 2 meter høje bølger, som vi nok vil komme til at mærke til. Øhm, jo tak… Vi finder et sted med to frie sæder og skiftes til at sidde lidt ned. Da vi har sejlet en halv times tid, begynder det for alvor at gynge og vippe. Folk begynder at kaste op rundt omkring os.
Jeg går op og sætter mig på gulvet i gangen, på midten af skibet, som jeg har lært af min far. S der, forståelige nok, er ret utryg og også skidt tilpas kommer og sætter sig ved siden af mig.
Når vi kigger ud ad vinduet ser vi skiftevis himmel… og hav… og himmel… og hav…. Mens jeg kaster op, forsøger jeg at berolige S gennem posen. A går rundt med L på armen og hjælper W så godt han kan imens. W kaster også op. Heldigvis er hverken A eller L søsyge. Efterhånden er stativerne med søsygeposer tomme. Det lykkes mig at få S til at falde i søvn i mine arme. Ikke lige den start på ferien vi havde forestillet os – overhoved!
L er helt upåvirket og vil allerhelst drøne rundt og undersøge alting, så W er mega sej til at sidde selv og kaste op i en pose uden at gå i panik eller blive ked af det. Midt i elendigheden glæder jeg mig over, at A er søstærk, for jeg ved ikke hvordan vi skulle have overlevet turen, hvis han også var dårlig. Jeg føler, jeg knap nok kan tage vare på mig selv, er du vimmer man kan blive skidt af sådan en omgang søsyge! Og der er ligesom bare ikke noget at gøre, andet end at lade tiden gå. Standse skibet kan vi jo ikke…

Kl. 12.15 Da vi endelig må gå ned i bilerne er vi heldigvis nogle af de første, der bliver vinket af færgen, og vi beslutter os for at gøre stop så snart det er muligt, så vi kan trække lidt frisk luft og komme til hægterne igen.
Første ferie-erfaring er gjort. Rejs ikke med Fjord Line, hvis du har den mindste smule tendens til søsyge. Færgen er lille og ligger nærmest ovenpå vandet. Godt nok er den en time hurtigere end Colorline, men hva’ er en time i det endelige regnskab, hvis man kan slippe for 2,5 time i søsyge-helvede? 😉
Da vi bestilte færgen valgte vi udelukkende ud fra afgangstidspunkt. Nu er vi blevet så meget klogere… 🙂

Kl. 12.35 Vi finder en rasteplads, med den smukkeste udsigt over vand og klipper. Efter et par minutter i frisk luft og med fast grund under fødderne, begynder vi at føle os ‘normale’ igen, farven er ved at vende tilbage i kinderne. Køletasken, der endte med at stå uberørt på færgen, bliver fundet frem og vi spiser sandwich og drikker sodavand, mens mågerne skrapper rundt omkring os.

038871873

Kl. 13.05 Efter at have kørt i små ti minutter, kommer vi til en lille åndehul, sådan et stykke idyl, der næsten er godt til at være sandt. Jeg er nødt til at bede A om at holde ind til siden, så jeg kan snuse det hele ind og tage et par billeder af det. Da vi kører videre, viser det sig, at vi kun skal et par 100 meter længere op ad vejen, så er vi fremme ved vores destination…!

878 879

Kl. 13.15 er vi fremme ved Kristiansand Feriesenter, et 5 stjernet ferie- og campingcenter, der skal være vores hjem de næste par dage. Vi bliver budt velkommen og får udleveret nøgle til lejligheden.
Der summer af liv rundt omkring os, børn der leger og campister, der sidder ved deres campingvogne og telte og nyder solen.
Vi får låst os ind i lejligheden, der ligger med den smukkeste udsigt til både vand, både, træer og klipper.

Det er ret fint at kunne bo i en lejlighed, når vi rejser alle 5, for så kan drengene blive puttet om aftenen i to af værelserne og A og jeg kan sidde i stuen og snakke, uden at skulle hviske og liste omkring.

Lejligheden er på 50 kvm og indeholder 2 værelser, en kæmpestor hems, et toilet, et badeværelse, et køkkenalrum og en altan (med udsigt! 🙂 )
Og så er der rigtige dyner, med dun i! Åh, jeg er vild med det. Jeg hader de der tunge, massive hoteldyner, der er helt uformelige og bare lægger sig ovenpå én, som en bunke cement, der forsøger at mase én ned i madrassen. Det her tegner til at blive virkelig godt…

05005710331037358

Kl. 14 Vi beslutter os for at dase lidt, mens L får dagens første (!) lur i barnevognen. Han har været mega sej at have med, på trods af manglende lur osv. Intet brok med ham, så han har fortjent en lur uden forstyrrelser.

Kl. 15.30 L har sovet en god lur og vi begiver os ud i området, for at se nærmere på det hele. Undervejs hopper drengene på hoppepuden og øver sig i at klatre. Solen skinner og feriefølelsen begynder langsomt at sætte ind. Aaaahhh, det er umuligt at føle sig andet end afslappet og i godt humør, i så smukke omgivelser.

059 065 067

Kl. 16. 30 Vi vil gerne se lidt nærmere på Kristiansand, som vi kørte gennem på vej herud, så vi kører ind til byen og finder en parkeringsplads midt i centrum.
Vi går en tur op og ned af gågaden, der faktisk er ret lang og byder på masser af butikker og også et par indkøbscentre.

Kl. 17.30 Drengene er ved at være sultne og de får lov at bestemme aftenens menu. De vælger, at det skal være McDonalds. Det får vi ret sjældent, så det er stort for dem. Jeg får til gengæld lov at bestemme udsigten til aftenens måltid. Vi finder en bænk ved lystbådehavnen, hvor vi kan nyde de fine omgivelser imens. Der er også en legeplads og fine springvand, som især L morer sig meget over.

070 text 092

Kl. 19 Vi er tilbage på feriecenteret og går en lille aftentur op til legeplads og hoppepude igen. Det er med at udnytte, at der er aktiviteter lige udenfor døren.

068

Kl. 20.45 (det er vel ferie) er der ro fra værelserne. Drengene er puttet og A og jeg nyder et glas (medbragt) rødvin, der matcher den fine udsigt helt perfekt. Vi kigger i brochurer fra området og forsøger at beslutte os for, hvad vi skal lave de næste dage. Der er mange valgmuligheder og alt for lidt tid 😉

Kl. 23 er det stadig lyst udenfor og vi har egentlig mest lyst til at blive siddende hele natten og følge med i naturens og lysets skiften, men vi er helt vildt trætte og beslutter os for at få lidt søvn, inden en ny, spændende dag venter….

096 101

Stay tuned…. I morgen følger feriedagbog fra dag #2, her på bloggen – og den er mindst lige så fuld af eventyr og oplevelser, som den i dag 🙂