F for....

Noget om (frustrerende) skole/hjem samtaler…

052

Egentlig vil jeg helst ikke diskutere den ‘nye’ skolereform, for ærligt, så ved jeg ikke nok om det, til at kunne diskutere den på et ordentligt, fagligt grundlag.
W begyndte i skole, da den nye reform var trådt i kraft, og vi har derfor heller ikke oplevet hvordan skolen fungerede før reformen, så vi har ikke som sådan noget at sammenligne med…

Men… Jeg er alligevel nødt til lige at få lidt luft for min frustration og forundring.. Og lufte mine tanker.

I går var A og jeg af sted med W til den første ‘rigtige’ skole/hjemsamtale.
Noget helt andet end den vi var til, sidste år, i 0. klasse. Jeg var spændt på at høre noget, for det er ikke meget vi kan hive ud af W herhjemme, andet end ‘det går fint’, ‘det har været en god dag’, ‘ja, ja det har været sjovt’ osv. Alt sammen noget vi har taget som gode tegn 🙂
Og så sørger vi (selvfølgelig) for, så godt vi kan, at han får lavet sine lektier og læst i læsebogen hver dag.

Nu er W jo vores ældste lykkespire, så derfor er vi også ret nye skoleforældre. Vi aner ikke ‘hvad de skal kunne’ hvornår, hvad de andre kan, om han kan det han skal osv. Det eneste vi ved er, at vi nok ville høre fra skolen hvis noget var galt. Det har de ihvertfald ‘lovet’. Så vi arbejder ud fra den gamle devise, at intet nyt er godt nyt..

Selvom vi ikke oplever problemer som sådan, nok ‘bare’ dagligdags mit-barn-er-skolebarn-issues, så så jeg alligevel frem til at snakke lidt med hans lærere, høre hvordan de oplever ham, om de ser den samme dreng som jeg/vi gør osv. osv. Men… Det er altså ikke meget man kan nå på 15 minutter!

Jeg har ladet mig fortælle, at det er pga. reformen, at vi kun har 15 minutter til samtalen.
Altså 15 minutter, punktum! Der blev såmænd sat et ur og det hele!
‘Hvordan synes du det går W?’ ‘Ja, vi tror faktisk du har et ret godt overblik over, hvordan du går og har det’
Og bip bip bip, så er tiden gået…
Okay, vi nåede lige at vende et par ting mere 😉
Og ja, undervejs rankede jeg ryggen og mit hjerte smilede. Jeg glædede mig over, at hans lærere faktisk ‘ser’ ham, anerkender ham, forstår ham. Kan se at han har brug for ekstra udfordring, at han er dygtig og øver sig. Alt er sådan set godt, uden pral. Bare ren og skær mor-stolthed 🙂
Men på trods af det, at vi ikke skulle diskutere svære problemstillinger osv., så gik vi stadigvæk derfra med en masse ubesvarede spørgsmål og ting vi gerne ville have nævnt, men som der ikke var tid til…

Helt vildt frustrerende! Og jeg kan ikke lade være at tænke på dem, der har lidt ekstra at skulle have snakket om. Der kan jo være så mange ting der ‘presser sig på’, ting der fylder lidt ekstra.
Vi fik f.eks brugt i omegnen af et halvt minut på at nævne, at min far er blevet kræftsyg igen. For vi synes det er vigtigt de ved det. Skulle vi have prioriteret at skrive det på en mail i stedet, så det halve minut kunne have været brugt på noget andet?
Åh altså… Og lærerne nævnte selv, at der ikke er meget tid til at skrive hjem og slet ikke ringe eller mødes.
Helt ærligt, jeg synes det er kritisabelt, at der ikke er mere plads til skole/hjem-delen, for jeg tænker, at for at vi kan få ‘hele’ børn ud på den anden side, så er vi nødt til at samarbejde?

Og hvis vi herhjemme kun kan arbejde ud fra det W fortæller fra og om skolen, så er der altså ikke meget at gå ud fra… 😉 (Mon I er andre skoleforældre der kan nikke genkendende til det?)

Som nævnt i starten, så ved jeg ikke hvordan de her samtaler forløb tidligere. Men uanset, så kan jeg ihvertfald godt forstå, hvis der er nogle lærere derude, der føler de mangler viden, for at kunne forstå og rumme hver enkelt elev og hjælpe dem bedst muligt på vej. For selvom man gerne vil putte børn i kasser, så er der altså ikke to børn der er ens…
Som forældre kan vi så bare håbe, at vores børn har lærere, der ser vores børn for det de er og (hjælper med at gribe) griber dem, der hvor de er…

12 kommentarer

  • ML

    Jeg har fået nøjagtig 15 min pr. barn pr. år i de 15 år, jeg har været forælder til et folkeskolebarn, så jeg kan ikke se, det er anderledes, skolereform eller ej (vi blev færdige med folkeskolen før reformen kom).

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Michelle

    Jeg sidder på den anden side – er lærer på 10 år. Og jo! Det var meget bedre før reformen! Det er lige så frustrerende at være lærer og ikke nå alle elever. Du har simpelthen ikke tiden til det! Man bliver nødt til at holde tiden til s/h samtalerne, for der er 24 andre i køen. Det er blevet ren virksomhed – og det piner mit hjerte. Dog har jeg altid prioriteret at booke tid tilsem med problemer på andre tidspunkter, men det går så ud over min forberedelse, mem her er hjertet vigtigere for mig. Så må man tage den på rutinen den efterfølgende dag.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg var også noget forskrækket over vores første skole/hjem (uden barn) i 1. klasse tidligere på året. 10 minutter! Vi nåede slet ikke, at tale om, hvordan JoJo gør det i skolen fordi vi bragte en konflikt med en anden dreng i klassen på banen. Det var måske ikke stedet at gøre det, men (set i bakspejlet), men vi håndterer det selv med den anden drengs forældre, og vi synes også at skolen skulle vide, hvordan det står til. Men uanset, så synes jeg, at det ville være en id+e, hvis skolerne på forhånd forventningsafstemte i mødeindkaldelsen. Skrev noget med at der udelukkende var tale om, hvordan det går rent fagligt og hvis man har brug for at tage om andet, så skal man tage kontakt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Ja et kvarter er godt nok ikke meget. Her i 0. klasse fik vi en halv time, og den fløj da afsted. Vi har så haft et ekstra møde, fordi min søn har nogle problemer, ligesom jeg jævnligt snakker med klasselæreren ifb hente/bringe og skriver med hende på intra. Men jeg synes da også man skal bruge tid på de børn, der “ingen” problemer har. Synes 15 min er for lidt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Uh jeg forstår godt din frustration og jeg er glad for at vores søn har nogle år i børnehaven inden han starter i skole. Det virker stadig ret “uorganiseret” efter min mening. Jeg sidder desuden og skriver speciale omkrig hvilke betingelser skolereformen sætter for ledelse og det er rigtigt spændende at arbejde med – og en lidt anden vinkel. Håber i får svar på jeres spørgsmål og W får en god skolegang 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • MorMedMere

      Tak for din kommentar Line. Lyder som et spændende speciale, held og lykke med det 🙂
      Det var heldigvis ikke ‘vigtige’ spørgsmål, men en interesse i vores søn og hans skolegang. Jeg glæder mig over at han ikke har store vanskeligheder der krævede lange drøftelser, men mon ikke skolen så havde taget sig tiden til det – det håber jeg 🙂
      God eftermiddag til dig

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • S

    På vores børns skole – som er en privatskole – har vi også 15 minutter pr. barn. Det er ikke på disse møder vi går i detaljer. Derudover deltager barnet også. Vi har børn der opfører sig rigtig fint, hører efter og tier stille, når de bliver bedt om det. Og de er gode kammerater, hvorfor der aldrigbliver skrevet eller ringet fra lærere eller forældre. Hvordan ved jeg så hvordan det går i skolen, når tiden nu er knap til samtalerne? Vi har igennem årene altid lige snakket lidt med lærerne, når de blev afleveret eller hentet i skolen. Og det gør vi stadig. Hvis der er skrevet en fælles besked på forældreintra om ex at nu er der meget larm i klassen, har vi hørt ad om det er vores, hvad vi kunne gøre etc (det har det nu aldrig været). Det jeg vil sige med dette er, at det er en løbende kommunikation med skolen gennem året, der giver dig et billede. Og så er det ofte sådan at “intet nyt fra skolen, er godt nyt” forstået på den måde, at det ikke er dit barn der evt er problemer med i klassen (de forældre der har dissebørn, skal nok få besked).

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • MorMedMere

      Tak for din kommentar!
      Som jeg nævnte i indlægget, arbejder vi også ud fra devisen ‘intet nyt er godt nyt’. Det har vi fået at vide at vi ‘skal’, så det har givet ro. Men efter en del år i vuggestue og børnehave synes jeg det er en stor omvæltning pludselig ikke at høre hver dag hvordan ens barn har det. Til dels er jeg klar over at det er sådan det er, når ens børn bliver større og mere selvstændige. Men jeg synes stadigvæk det er svært, at man kan vide mere. Vi har ikke muligheden for at snakke med lærerne før og efter skole, der er ikke tiden til det. (Måske der er tid til det hvis det er noget alvorligt, det ved jeg ‘heldigvis’ ikke) Jeg regner også med at jeg med årene lærer hvordan W er i skolen, men han har trods alt kun gået i skole halvandet år, så meget er stadig nyt, både for ham og for os.
      Jeg vil dog lige understrege at jeg er helt tryg ved at sende ham i skole hver dag, jeg er overbevist om at lærerne gør alt det de kan for at give ham en god skoledag og skolegang. Ellers ville jeg ikke sende ham i (den) skole… Jeg synes bare det må være svært for de forældre, der havde mange vigtige spørgsmål de gerne ville have besvaret. Men som sagt, måske de har flere møder med lærerne, hvor de kan få uddybet tingene…

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke

    Jeg er lærer og synes, at skole/hjem-samtaler kan være virkelig dræbende og frusterende. Fordi der er så kort tid sat af, arbejder jeg ud fra tanken, at der ikke må komme noget helt nyt og overraskende til sådan en samtale. Det synes jeg er mest fair. Men jeg kan godt forstå, at man som forældre kan gå skuffede derfra, hvis man havde forventet noget andet. Jeg holder også skarpt på tiden og tilbyder i stedet et nyt møde, hvis det er nødvendigt. Vi kan ikke længere strække samtalerne til langt ud på aftenen, da der så skal udbetales ekstra tillæg.
    For mig, så ligger det dybdegående skole/hjem samarbejde i møder og mails. Som lærer vil jeg sætte pris på info om sygdom i et barns nærmeste familie. Det SKAL der være tid til at tage sig af.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • MorMedMere

      Tusind tak for din kommentar Rikke.
      Lyder som en virkelig god tanke du arbejder ud fra, i forhold til de korte samtaler. Jeg ville også blive virkelig ked af det og frustreret hvis der blev lukket op for posen med problemer uden at man kunne få snakket ordentligt om det.
      Jeg er helt med på at de er nødt til at holde på tiden, det er jo ikke lærerens ‘skyld’, men måske mere reformens?
      Jeg trøster mig med, at vi trods alt blev bekræftet i at det går fint og som det skal. Jeg havde også regnet med det, for jeg har tillid til at de ville have reageret hvis noget var helt galt.
      Jeg tror bare, vi gerne ville have haft tid til at få nogle ting uddybet. Vi kan jo også blive usikre som førstegangs-skoleforældre, om vi nu gør det ‘godt nok’ osv 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Theresa.

    Første gang jeg er inde på din blog – overskriften fangede mig.
    Vi var netop selv til skole/hjem samtale med vores den mindste igår – han går ligeledes i 1. klasse.

    Her følger de også uret, men de har også forståelse for hvis tiden trækker ud.

    Vi kom ti minutter forsinket ind, fordi de andre samtaler havde trukket ud og det var fint for mig, fordi jeg vidste at de så havde taget sig tiden til de andre samtaler.

    Ligeledes vidste jeg at de ville tage sig tiden til vores.

    Jeg synes du skal prøve at kontakte dem og sige til dem at du følte det sådan, og spørge dem af om det ikke kunne gøres på en anden måde – skolen må jo også have interesse i at have et godt og solidt samarbejde med forældrene, og det er svært at nå noget på 15 minutter.

    Ligeledes vil jeg lige sige at der er 2½ års mellemrum mellem vores drenge, og det er bestemt ikke alt jeg husker hvad de skal kunne osv.
    Jeg har lært igennem tiderne med skolen, at jeg er nødt til at slippe lidt af kontrollen, for det er ikke alt vi kan følge med i – det ændrer sig konstant og udviklingen sker så hurtigt at man som forældre ofte slet ikke har muligheden for at følge med.
    Så læn dig tilbage, og nyd det, nyd at William kan de ting han har – overlad noget af ansvaret til skolen, også slip lidt af kontrollen – selvom det er svært!

    Ingen forventer af dig at du har styr på det hele – det har vi mødre med flere børn heller ikke.. 🙂

    Jeg er ked af at høre med din far og hans kræft – jeg sender jer mine varmeste tanker, og håber at han kommer ovenpå igen.

    Mvh. Inge-Lise – som også er en stolt mor.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • MorMedMere

      Hej Inge-Lise
      Tak for din kommentar og dit besøg her på bloggen.
      Jeg er helt enig med dig; man kan ikke have kontrol over alting når man har børn. Det ønsker jeg egentlig heller ikke. Men jeg interesserer mig for hvordan min dreng går og har det og jeg synes det er svært at blive vildt meget klogere på, på 15 minutter. Men som nævnt, så ‘beroliger’ jeg mig selv med, at intet nyt er godt nyt. Og fortsætter mit eget arbejde herhjemme, med at lære ham de ting jeg gerne vil give ham med videre i livet.
      Jeg har heldigvis også tillid til de lærere W har i skolen, at de har styr på det de skal osv.
      Tak for dine tanker og pøj pøj med skolelivet fremover til jer også
      Mvh. Pernille

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

F for....